A
Togo hi ha hagut quaranta anys de dictadura –democràcia formal en diuen- sota
el poder del general Gnassingbé Eyadéma arribat al poder després d’un cop
d’estat. A la seva mort, al 2005, el va substituir el seu fill Faure Eyadéma.
Les reunions ministerials es realitzen al mig del país, on es troba l’ètnia del
president i no a la capital, a Lomé. I el nord? La regió de les Savanes on em
trobo està totalment abandonada pel govern. No hi ha cap impuls econòmic ni cap
interès social per fer que la població aixequi el cap.
He
trobat en un parell d’informes algunes claus del subdesenvolupament de la regió
de les Savanes:
- inseguretat alimentària: economia de subsistència dependent
del clima;
- rendes escasses: comprar i vendre no és rendible. La costa, motor econòmic i via d’exportació, es troba lluny i mal comunicada. La comarca ha d’assumir els alts costos del transport;
- la capital i els centres de decisió estan lluny i s’obliden del nord;
- estructura social marcada per la tradició, on tot el poder rau en els cabdills i els vells, molt oposats als canvis;
- mortalitat infantil molt elevada;
- escolarització creixent, però els resultats són ambigus: els qui van a l’escola i assoleixen una feina manual abandonen l’agricultura;
- l’emigració de la joventut cap a altres països endarrereix la
possibilitat de conjuntar l’èxit de tradicions i conreus ancestrals amb les
tècniques modernes. Als joves, sobretot si són formats, no els interessa i se’n
van.
Per
contrarestar aquest dèficit, per aconseguir que la gent de la regió tingui una
vida més digna, és pel que es treballa al centre.
Amb la
feina que es porta realitzant des de què es va crear el centre el 1971,
diverses millores s’han incorporat lentament en moltes de les poblacions
veïnes. Alguns exemples resulten especialment interessants: abans, els pagesos
de la zona no utilitzaven fems per adobar els camps. Tant és així que, els dos
primers anys, els fems s’aconseguien de franc. Els peul o fula, poble
ramader per excel·lència -i de dones precioses, per cert- cedien els fems dels
seus ramats sense pagar, només calia anar-los a buscar. Quan la població va
començar a veure que les collites del centre milloraven amb la incorporació
dels fems, la seva demanda va augmentar. I amb ella el preu. I, en part, hi va
haver una millora econòmica dels peul.
Amb
els anys, el centre també va incorporar entre els conreus el blat de moro de
cicle curt -que amb l’aigua que cau a l’estiu és suficient perquè es
desenvolupi- i la soja. Si el primer diversifica la dieta, el segon és un
producte ric en proteïnes que supleix les mancances d’una alimentació on la
proteïna animal és bàsicament absent. Aquests dos productes, ara es conreen
arreu de la regió i això ha millorat la nutrició de molta gent.
Un
altre element interessant és la introducció de l’ase. Potser ha estat un dels
canvis que més m’han sobtat respecte la meva estada anterior. En aquella època
no n’hi havia. Vaig trobar informació sobre el tema i vaig preguntar els dubtes
que tenia. Una de les raons de la seva introducció és el seu preu més econòmic respecte
el bou, tant en la compra com en el manteniment. Així, el treball del camp, tot
i que l’ase té menys força que el bou, el pot realitzar sense gaires problemes.
No és estrany, doncs, veure parelles d’animals llaurant la terra: dos bous, dos
ases o -t’asseguro que xoca i a més es foten d’òsties- un bou i un ase!
Tanmateix, però, el benefici més important de la incorporació de l’ase a la
vida rural de les Savanes, no ha estat per a l’agricultura sinó per a les
dones, que fins aleshores feien, literalment, d’animals de càrrega. Ara, el ruc
tira de petits carretons on es pot carregar de tot. De tot allò que abans anava
damunt les espatlles de les dones.
Malgrat els canvis, les dones segueixen carregant... |
Entrada al Centre Hortícola de Tami |
Però
la concepció del centre, tal com es va parir, no es limita al desenvolupament
agrícola. Es parteix de la idea d’un desenvolupament integral de la família.
Per això, els ensenyaments pròpiament agrícoles es combinen amb l’aprenentatge
del francès (la majoria dels stagiers
són analfabets), la cura dels nens (per exemple, com tractar l’aigua per evitar
infeccions i diarrees, causa d’elevada mortalitat infantil), o la gestió dels
guanys. Entre moltes altres coses!
Curiosament,
o potser no després de la lectura que he anat fent sobre els orígens del
centre, l’ensenyament religiós que es podria pressuposar que seria un element
molt important, pràcticament passa de llarg per sobre la vida dels stagiers i el veïnat. L’exemple dels
germans, buidats de pràcticament tot per donar-se a la població, ho diu tot i
no calen grans paraules.
I petit à petit, la població
d’aquest racó perdut del món va assolint una vida una mica més digna.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Si vols compartir el que penses...