A la
meva família hospitalenca em sembla que cap ens en salvem.
dimecres, 22 de maig del 2013
Nuani Tshamba
A la
vida és gairebé inevitable que t’acabin regalant un sobrenom o, en el pitjor
dels casos, un malnom. O que ho facis tu mateix a d’altres. De vegades no saps
com ha arribat una persona -de vegades ni la pròpia interessada- a tenir un
determinat sobrenom atès que la pròpia derivació pot arribar a simplificar-se,
a fer-se en diminutiu, una posterior reducció, vés a saber, i al final ni idea
d’on ve tot plegat.
dilluns, 20 de maig del 2013
Petites llums V
| Esmunyedís, molta gent no es creia que hi fossin |
* * * * *
dissabte, 18 de maig del 2013
Les coses comencen a canviar
| La terra comença a prendre un color verd, absent fins ara |
dimecres, 15 de maig del 2013
Petites llums IV
* * * * *
dilluns, 13 de maig del 2013
Tami, dia a dia
Passa el temps i encara no t’he explicat com és la meva vida aquí a Tami. El meu dia
a dia. Em sap greu però les connexions no em permeten penjar cap fotografia per
petita que sigui. Ho arreglaré a la tornada. Una breu imatge: el despertador
sona a les 5.20 h. Pot semblar molt bèstia però aquí es funciona seguint la
llum del sol i de fet, tenint en compte el desfasament horari amb Catalunya,
això equival a les 7.20 h. La qüestió, com veuràs, és que també me’n vaig a
dormir d’hora i tot queda equilibrat. Després ve la dutxa i redreçar una mica
els replecs del llit. Surto de l’habitació situada a l’edifici dels convidats i
vaig al menjador, a l’edifici on dormen els germans. A les 6.15 esmorzem. Força
lleuger: un cafè, un tros de pa amb melmelada de mango (espectacular) i alguna
fruita (papaia, mango, plàtans).
dissabte, 11 de maig del 2013
Ocells i filosofia de la vida
L’altre dia, els germans togolesos em van preguntar sobre el fet d’estudiar
els ocells. No li veien importància més enllà del valor com a coneixement. Per
a ells, com per a la majoria de gent que conec, veure que hi ha ocells ja els
hi està bé, però no els cal reconèixer’ls. Jo els deia que per respectar primer
s’ha de conèixer. Em sembla que això passa en general en tot, però també és
vàlida per als ocells. Un d’ells advertia que el concepte ocell no és el mateix per a un que té l’estómac ple que per a un
que el té buit. És clar, res a dir. Aleshores em van aparèixer de nou els
fantasmes de la contradicció.
divendres, 10 de maig del 2013
Salses agredolces
Les
salses agredolces tenen aquesta gràcia oriental de transmetre barrejats dos
sabors diferents que, ben combinats, ens aporten unes sensacions especials al
paladar, gairebé sempre satisfactòries. En Grégoire, com a bon vietnamita, en
sap preparar i molt bones. No ho fa sovint, però de tant en tant ens regala els
sentits amb les seves especialitats.
Tanmateix,
la utilització habitual que fem de l’adjectiu agredolç té poc a veure amb
aquestes sensacions plaents. Així, podem dir que la derrota del Barça a la
semifinal de la Champions va ser
agredolça perquè, malgrat va ser una bona pallissa (0-7 en el global), el Madrid
tampoc no va passar a la final i això sempre és una alegria per als culés.
Derrota agredolça? No la veig enlloc però hi ha gent que amb això es dona per
satisfeta.
Aquí
a Tami ens hem trobat de ple en una situació on han coincidit diferents
esdeveniments que han convertit el que podria ser una bona ocasió per celebrar
amb un bon vi en una satisfacció, com diria… agredolça, sí.
dijous, 9 de maig del 2013
Un país insatisfet
Mirant l'Informe sobre Desenvolupament Humà 2013 del PNUD pots veure que Togo se situa en la posició 159 del total de 186 països considerats respecte l'índex de desenvolupament humà (IDH), un índex que engloba aspectes educatius, sanitaris i econòmics. Togo es troba dins el grup de països de desenvolupament baix amb una esperança de vida de 57,5 anys, una escolaritat de 5,3 anys de mitjana i uns ingressos anuals (PIB per càpita) de 928$. Per tenir una referència al mateix informe Espanya ocupa el lloc 23 amb una esperança de vida de 81,6 anys, una escolaritat de 10,4 anys i uns ingressos anuals de 25.947$. D'acord amb aquest informe, doncs, Togo té 27 països per darrera seu en situació aparentment pitjor que ell entre els quals Haití (que ocupa la posició 161), Etiòpia (173) i Malí (182).Tanmateix, però, el que em crida l'atenció és que la seva població se sent la més insatisfeta del món, més fins i tot que en aquests altres països.
dimecres, 8 de maig del 2013
Petites llums III
He
arribat
a identificar vuitanta espècies d’ocells en un quilòmetre quadrat. Sense
ser un
lloc d’alta biodiversitat i sí d’una gran aridesa, el número, en
comparació a les àrees catalanes, no deixa de sorprendre’m. Vaig
comentar la dada a un parell de
persones que m’ho demanaven. Aquest matí, al moment de començar el meu
recorregut, he coincidit amb els stagiers
–els homes- que anaven a treballar els camps. Se m’han apropat amb cara de competició:
“Arribarem a les cent, mon frère?”.
El llistó ben amunt, doncs.
| Butorides striata, l'espècie número 80 |
* * * * *
dimarts, 7 de maig del 2013
Toi, tu est fou?
dilluns, 6 de maig del 2013
Petites llums II
Al viatge de Lomé a Dapaong no hi va haver cap control policial ni militar.
És el normal quan es viatja per un país mitjanament tranquil. Fa vint anys vaig
comptar fins a 26 controls militars en el mateix trajecte, amb pagament
corrupte inclòs en cadascun d’ells. Ha canviat el dictador. Les regnes del país han passat de pare a fill. I els aires
semblen diferents, aparentment.
* * * * *
diumenge, 5 de maig del 2013
Murphy, el de la melmelada
Existeix? És una invenció per descarregar la nostra inutilitat? Es tracta d’una
forma antropomòrfica de descriure l’atzar? No en tinc ni idea. Només sé que en
Murphy és –o era- un desgraciat. I si mai no ha existit -no sé què en pensen
els murphys- diria que el nom se li escau perfectament.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
Fotografia de capçada: Guineu (Vulpes vulpes). Vall de Cardós (Pallars Sobirà). Autor: Ignasi Oliveras
